Döda havet

Idag har vi varit till döda havet och badat, det är ca 35% salt där till skillnad från andra hav där det är runt 3% salt. När man la sig på sygg så kunde man ligga och läsa en bok. Och försökte man stå upp i vattnet sjönk man inte, utan man flöt. En häftig känsla :) Dock inte så gott att få vattnet i munnen. Vi smorde in oss med lera från havsbotten, efteråt så är huden mjuk och skön.
Ikväll har vi strosat omkring på stan och ätit middag :)

Dykning och snorkling

Idag har vi varit och dykt i Röda havet, vi började med en liten introduktion om hur man andas när man dyker. Efter den var det bara att dyka, men jag fick lite smått panik, men det gick över och sen spenderade vi drygt 30 minuter under vattnet. Vi dök ner till 9 meter och såg fina färgglada fiskar och  drakfiskar. Efter att vi dykt så fick vi snorkla lite, bara 15 meter utanför stranden fanns det korallrev fulla med olika fiskar.

Imorgon väntar döda havet :)

Petra

Idag har vi varit till Petra, ett av världens sju underverk. Vi åkte buss dit, resan tog 2.5 timmar. När vi kom fram så gick vi genom en 1.2 km lång klyfta, som bildats efter jordbävningar, då berget har delats mitt i tu. Denna passage användes som väg in till Petra. Kamelkaravanerna gick ingenom denna passage när de transporterade varor från olika länder, så som silke ifrån Kina. Själva staden Petra är byggd av nabatéerna. När man gått genom passagen ser man en stor kunga grav. Det är ca 20 % av Petra som är utgrävt idag och de tror att det ska ta ca 100 år innan man grävt ut resten. Man går vidare genom en dal med gravplatser på båda sidorna, andra kungagravar och vanliga. De husen som nabatèerna bodde i har rasat i en stor jordbävning så se går inte att se idag även tempel och kyrkan har rasat, men de håller arkeologer på att gräva upp.
I Petra blåste det rätt bra och sanden virvlade omkring, så nu har vi sand precis överallt. Det ska bli riktigt skönt med en dusch, sen så ska vi gå ut och äta lite innan vi lägger oss. Vi har gått en mil ungefär,  i sand och ca 30 graders värme, så vi kommer somna ovaggade ikväll.
Trots all sand och värmen så har det har varit en fantasktisk dag, hur fint landskap som helst.

Någon bild blev det tyvärr inte idag, internet funkar inte riktigt. Imorgon ska vi dyka, spännande!

Jordanien

Igår kväll kom vi fram, vi åkte buss från flygplatsen till vårt hotell Doubble tree Hilton, vi fick en välkomstkaka, hemmagjord och precis nygräddad. Vi har ett stort och fint hotellrum, balkongen är större än vårat kök hemma i lägenheten. Vi gick ut för att hitta något ställe att äta på, valet föll på Ali baba. God grillad mat, på uteserveringen låg en kamel och ägaren satt bredvid. Senare red han iväg på den, mitt i gatan bilar körande och tutande och kamelen lugn som en filbunke gick mitt på vägen.

Idag började vi dagen med en riktigt god hotell frukost, en egen liten tekanna med te fick jag och Alexander en egen liten kaffekanna. Sedan har vi gått omkring i staden och kollat. Sett utgrävningar som gjort i staden, varit på den lokala stranden och gått och tittat i affärer.

Nu har vi mellanlandat på hotellrummet för att duscha och göra oss i ordning inför middagen. Vi åker med Apollo till en beach club och ska äta 12 små jordanska rätter i ett beduintält på stranden.